مقالات و پروژه های معماری-دانشجویی

مقالات و پروژه های معماری

اسم های معماری

اسم های معماری

Meta rationalism متارشنالیسم
معادل فارسی: وابسته به منطق گرایی
نوع :جنبش جامع فرهنگی
مقدمه
به گفته اقتصاد دان معروف "جیمز گلبریث" در جوامع مرفه فرقی بین نیاز و تجمل وجود ندارد "لذا معماری در این جوامع مصرف کننده به اشکالی پیچیده و بی جهت تبدیل می شود.
واژه های معرف :فن اوری اطلاعات – تفاوت – تا زدن – پوشاندن
متن جامع:
"رم کولهاس" در مقاله خود "نیویورک هیجان زده " ثابت کرد زندگی در جایی مانند مرکز شهر نیویورک دارای شلوغیها و پیچیدگی هایست که در جوامع مصرف کننده فاصله بین مسکن وتفریح و کار و معاشرت به حد اقل میرسد .در دورانی که چند گانگی سیاسی در کنار فلسفه سوریالیسم و فیلم های هالیوود زندگی ما را تحت تاثیر روزانه خود قرار داده است واقعیت ها ابعاد جدید تری پیدا می کنند.
منطق جنبش متارشنالیسم در راستای فلسفه مصرف کننده گرایی میبا شد .فراوانی در عرضه و تقاضا به همراه دستگاه های ارتباطی نوین نحوه زیستن را تغییر داده است که باید در سبک طراحی معماری منعکس گردد. جامعه مصر ف گرا وابتکار متصل کردن هر گونه معنی و کاربری را به اشکال و احجام ببی کاربرد و منسوخ دارد. بنابرین معماری نیاز به داشتن کاربری یا معنی خاصی در چنین جوامعی ندارد. طبقه بندی یا فضا بندی معماری دیگر به شکل تقسیمات منطقی نیست.بلکه به شکل یک فضای احاطه شده که میتواند کاربری های متفاوتی را به خود بگیرد در می اید ."تو یو ایتو" در ساختمان سندیکای مدیا تک همین کار را با تقسیمات عمودی انجام می دهد. به جای ستونهای جامد سازه های فلزی پیچ خورده ای دارد که از طریق آن اطلاعات نیرو و انسانها بدون فرق گذاری بین فضاها از آن رد میشوند.
از آنجایی که در این سبک از معماری زیبایی رابطه نزدیکی با اقتصاد و مصرف کننده دارد در بین انواع ساختمان ها و مراکز خرید بیشترین انگیزه را برای متارشنالیست ها ایجاد میکنند . آنها اعتقاد دارند که فضای معماری میتواند دید گاه مصرف کننده را به اشیا تغییر دهد . به عنوان مثال یک لباس پارچه ای را میتوان به شکل یک اثر هنری دید و یا زیور آلات فلزی را همانند تندیس های ساخت دست یک هنرمند.
سبک های موافق: دی کنستراکتیویسم(ضد ساختار گرایی )- رشنالیسم (منطق گرایی ) –اکسپر شنیسم (بیان گرایی )
معماران برجسته :
Toyo Ito (1941-) - Daniel Kind (1964-) - Peter Davidson (1955-)
ساختمان های معروف:
Yokohama ferry terminal (Japan) -het Oosten office Amsterdam
Jewish museum Berlin (Germany)

پست مدرنیسم
معادل فارسی:پست مدرن
تاریخچه:1960-1990 م
مقدمه
پس از 1960 روش های متعددی در معماری رواج پیدا کرد بعضی از انها دارای نام و فرضیه و بعضی دیگر فقط در حد مد بودند.بعضی ها از تاریخ ایده می گرفتندو بعضی به فرهنگ عام جامعه رجوع می کردند.انچه تمام این سبک ها را به یکدیگر پیوند می زد اعتقادشان به پلورالیسم(تنوع گرایی چند جانبه) بود هم در شکل و هم در معنی. جمع اوری این روشها در یک دسته بندی را پست مدرنیسم می نامند.
واژه های معرف:
ترکیب منظم- ابهام – ارجاع – تنوع گرایی
متن جامع:
پس از جنگ جهانی دوم مدرنیسم به تنها جنبش معماری در دنیا تبدیل شد. اما مدرنیسم در برخورد با جزییات معماری و پدید اوردن معنی بسیار ضعیف بود. پست مدرنیسم واکنشی به ضعف های مدرنیسم از سمت شرکت های معماری بود. سادگی و کم رنگی معماری مدرنیسم دیگر یکنواخت شده بود ومردم به دنبال سبکی متفاوت بودند.
اولین معمار سبک پست مدرنیسم "رابرت ونتوری" که هم در کتاب " پیچیدگی و تناقض "(1966) و هم در ساختمانی که برای مادرش در فیلادلفیا ساخت (1965) معماری را در ابهام - تخیل - فضا بندی وغنی در سمبولیسم می نامد خصوصیاتی که در مدرنیسم از دست رفته بود. وی دیدگاه خود را با دلایل تاریخی به منتقدان ثابت نمود.
ونتوری دانشجوی "لویی کان " بود وی مانند استاد خود سعی می کرد تا به جای از بین بردن فرضیه های پیش پا افتاده و مبتذل مدرنیسم تجاری انها را به سمت سنت ومعنی هدایت کند. که افکار "ونتوری" پست مدرنیسم را در امریکا شروع کرد.
در اروپا جایی که افکار مدرنیسم نه تنها در معماری بلکه در اقتصاد و سیاست نیز ریشه دوانده بود مشاور پرنس چارلز (ولیعهد انگلستان) "لیون کرایر" مدرنیسم را انحرافی در جهت تخریب جوامع نام برد."الدو روسی" معمار پست مدرن ایتالیایی باور داشت که باید از سنت و تاریخ در معماری بهره گرفت اما نه بیش از حد. همین بهره گیری از تاریخ و سنت بود که به جیمز استر لینگ اجازه داد تا با معماری نمادین خود دل تمامی منتقدین را به دست اورد.
سبک های موافق : باروک –نیو رشنالیسم(منطق گرایی نوین )
سبک های مخالف:رشنالیسم (منطق گرایی) –کور پوراتیسم (شرکتی )– تکنو ییسم ( فن گرایی )
معماران برجسته:
ROBERT VENTURI- SCOTT BROWN –MICHAEL GRAVES
ROBERT STERN –LEON KRIER
ساختمانهای معروف:
SCHLLIN JEWELLERY SHOP, VIENNA , AUSTRIA
HANS HOLLEN ,PIAZZA ITALIA
PUMPING STATION , ISLE OF DOGS ,LONDON
Eco ism اکوئیسم


نویسنده: احسان کلهری ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , ehsan-kalhori.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM